Sunday, May 30, 2010

Cuti Wesak Buat Apa?

Dah lama x update blog nie..bukannye apa busy...ntah la tak tau la apa yg busy sgt tu..Mungkin tangan nie tak reti nak menaip hhehhehe....sebenarnye tuan empunya jari-jemari nie yang malas nak menaip. Cuti wesak nie..aku dah plan nak cuba buat roti hasil dari air tangan sendiri...Selama ini aku mencari resepi-resepi yang berkaitan dengan roti. Jutaan terima kasih yang tak terhingga kepada tuan empunya blog (http://resipicitarasawan.blogspot.com) kerana berkongsi resipi roti..

Aku menggunakan kaedah water roux dan resipi asas membuat bun seperti di dlm blog tersebut dan hasilnya memang gebu tanpa menggunakan bread improver. Cuba lah lihat hasilnnya di sini...tapi dari segi presentation tak cantik lagi la..al maklumlah budak baru belajar. Mempersembahkan ini lah dia hasil pertama dari umi syauqi, ainaa dan farhan.


cuba nak buat macam bunga tapi biasa tangan keras lagi.



second time buat.



yang nie pulak bun biasa aje tapi kat sekeliling tepi tu letak kastard. sepatutnyer letak kat outline roti tu je tapi dah terlebih buat bancuhan kastard segera tu aku pun belasah ajer la...tak perlu membazir..lagi pun masuk perut gak.. sepatutnyer aku buat bun nie igt nak bawak ke office bg kengkawan rasa...tapi nampak gayanyer berputih mata la diorang semua sbb anak-anak aku habis melantak semua roti yang aku buat...

No comments:

Post a Comment