Sunday, May 30, 2010

Ice Cream Buatan Sendiri

Pasti korang terkejutkan..cuti 3 hari nie aku manfaatkan masa dengan mencuba segala resipi. Buat arni mesti arni igt kak kam dah beli ice cream maker kan...Sejujur dan seikhlasnya kak kam hanya menggunakan blender ajer...Resepi ice cream nie pun teramatlah senang dan terima kasih pd...opps terlupa pulak nama blog penulis resipi ice cream tu...jumpa resipi tu time kt office..alamak terkantoi la pulak...tak pe refresher kejap bole kan...Buat penulis ice cream tu terima kasih sekali lagi.

Coklat ice cream:
250gm coffeemate
250ml susu berperisa coklat

Cara2:
campur kedua-dua bahan tersebut ke dlm blender sehingga sebati. masukkan ke dlm bekas dan letak dlm peti ais bahagian beku ye.

before ice cream tu hampir2 keras, kita blend sekali lagi untuk lebih smooth apabila siap ice cream kita nnt. Setelah itu masukkan kembali kedlm bekas then biarkan ia semalam atau bg yg dah tak sabar tu bole la tunggu sampai ice cream tu cukup2 keras.

ice cream nie cepat cair. Kalau tak de alat penimbang. Bole jugak guna cawan atau mug. kalau satu cawan susu, coffemate pun mesti satu cawan. Senang kan.. selamat mencuba..

Ice cream Strawberry Flavour:
250gm coffemate
250ml susu
1camca besar emulco perisa strawberry

cara2 sama jugak seperti diatas. Dan inilah dia strawberry ice cream yg telah aku buat. Bila mkn ice cream nie tetiba pulak anak aku si syauqi tu cakap...umi buat la pulak kek ice cream. Hmmm...bagus jugak idea anak aku nie...Masuk dlm wish list aku nnt.

No comments:

Post a Comment